Voor het vak Project Usability and User eXperience Assessment in Design is in opdracht van PostNL een redesign gemaakt van de PostNL app met als doel het persoonlijker maken van het bezorgproces, hiervoor zijn bezorg en notificatie voorkeuren toegevoegd aan de app (groepsproject).
PostNL gaf ons de opdracht om de bezorg voorkeuren van de gebruiker te implementeren in hun service. Tijdens de eerste gebruikertest, ontdekten wij dat wij ons breder moesten focussen, wij moeten ons namelijk richten op de gehele communicatie vanuit PostNL tijdens het bezorgproces door de PostNL app. Wij kwamen namelijk de volgende subproblemen tegen tijdens de eerste test; gebrek aan feedback, gebrek aan ruimte voor input en geen gepersonaliseerde communicatie. De subproblemen samen resulteren in het hoofdprobleem; het gevoel van gebrek aan erkenning van de behoeften van de gebruiker.Â
Door onder andere een cognitive walkthrough, perspective based evaluation, usability inspection, heuristics evaluation en verschillende gebruikerstesten hebben wij een nieuw ontwerp gemaakt van de PostNL app. Hierbij is het mogelijk om als gebruiker notificatie en bezorg voorkeuren door te geven. Deze voorkeuren kunnen worden aangepast op de persoonlijke pagina 'Mijn PostNL', de voorkeuren die hier worden doorgegeven, zullen worden ingesteld als standaard voorkeur. Daarnaast is het ook mogelijk om per pakket deze voorkeuren aan te passen, dit kan worden gedaan op de desbetreffende pakket pagina die te vinden is op de homepage.